1400-03-14 09:20
2405
0
74861
از فرصت سازی تا فرصت سوزی؛

فراموشی اقتصاد دریایی نتیجه دخالت های نابجای دستگاه های دولتی / سواحل گلستان در انتظار تدبیرگران است!

اراضی ساحلی استان گلستان سال‌هاست در اختیار برخی دستگاه‌های اجرایی و حتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار دارد اما در عمل نتوانسته‌اند کاری برای توسعه فعالیت‌های گردشگری و تجاری در این مناطق انجام دهند.

به گزارش گلستان ما، گلستان از معدود استان‌هایی است که به‌ رغم داشتن ظرفیت دریا و ساحل، بهره چندانی از آن نبرده است، نه‌ فقط در زمینه تجارت بلکه حتی در بخش گردشگری و آبزی‌پروری نیز سرمایه‌گذاری چندانی در این مناطق نشده است.

در همه این سال‌ها سرمایه گذاری چندانی هم در سواحل و بنادر استان گلستان نشده است در حالی که استان‌های گیلان و مازندران علاوه بر استفاده از پتانسیل گردشگری سواحل، هر کدام دارای بنادر تجاری هستند که توانسته اقتصاد این استان‌ها را متحول کند اما دریا، ساحل و بندر در گلستان داستان دیگری دارد.

بنادر این استان که حدود 100 سال قبل از بنادر تجاری فعال به شمار می‌رفتند و توسعه تجارت آنها با روس‌ها حتی در سبک معماری مردم شهرهای ساحلی استان گلستان اثرگذار بوده، چندین دهه است که به حال خود رها شده‌اند.

آنطور که کارشناسان گفته اند حدود 30 سال است که بنادر استان گلستان لایروبی نشده‌اند و گرنه این بنادر ظرفیت پهلوگیری 5 هزار تنی را دارند.

پهلوگیری سومین کشتی کاپوتاژی گندم در بندر شهید بهشتی چابهار

علاوه بر این اراضی ساحلی استان سال‌هاست در اختیار برخی دستگاه‌های اجرایی و حتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار دارد اما در عمل نتوانسته‌اند کاری برای توسعه فعالیت‌های گردشگری و تجاری در این مناطق انجام دهند.

برخی از دستگاه‌های دولتی اراضی ساحلی استان را در اختیار گرفته‌اند در عین حال کاری هم انجام نمی‌دهند که نمونه آن را می‌توان در ساحل بندرگز و واگذاری 50 ساله آن به سازمان همیاری‌هاست مشاهده نمود.

قرار بود با مشارکت عمانی‌ها طرح‌های گردشگری در سواحل این شهرستان اجرا شود اما با گذشت حدود 2 دهه نه خبری از سرمایه‌گذاری است و نه اینکه این قراردادهای عجیب و غریب واگذاری لغو می‌شود.

وجود مرز بین المللی، فرودگاه، مسیر ریلی ترانزیتی و وجود قریب به هزار واحد مرغداری که خریدار دائمی نهاده های دامی هستند بخشی از این فرصت ها است.

کارشناسان اقتصادی درباره واگذاری 50 ساله بندرگز به سازمان همیاری‌ شهرداری‌ها گفته است قرار بود این سازمان با شرکت عمانی قرارداد ببندند تا فعالیت گردشگری انجام دهند اما هنوز اقدام اجرایی در این زمینه انجام نشده است.

احیا یا ساخت بندر در گلستان توجیه اقتصادی دارد

طبق گفته هادی حق شناس با توجه به ممنوعیت برداشت چوب از جنگل ها و فاصله اندک گلستان با ساحل، این استان دارای بهترین موقعیت برای ایجاد و راه اندازی بندر چوب است.

استاندار گلستان همچنین بر ضرورت توجه بیشتر به خلیج گرگان تاکید کرد و گفت: تاکنون یک سوم وسعت ۴۰ هزار هکتاری خلیج گرگان خشک شده و سازمان بنادر و دریانوردی باید با استفاده از دستگاه لایروب، کانال های چپاقلی، خزینی و آشوراده به عنوان مسیرهای ارتباطی این پهنه آبی با دریای خزر را لایروبی کند.

یک گیلانی، استاندار جدید گلستان شد + سوابق

وی افزود: با افزایش روز افزون پس‌روی آب خلیج گرگان و خشک شدن مساحت بیشتری از این زیستگاه آبی، کانون‌های ریزگرد در مناطق ساحلی گلستان تشکیل شده و در حال پیش‌روی به سمت شهرهای ساحلی و شمالی این استان است.

حق شناس تصریح کرد: براساس موافقت رئیس جمهوری و هیئت دولت، کمیسیون کشاورزی مجلس و موافقت وزرای راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و صمت، واردات چوب در شمال کشور باید از طریق گلستان صورت گیرد.

استاندار گلستان یادآورشد: برآورد صورت گرفته جهت ساخت یک بندر تجاری در سواحل استان گلستان یکهزار و 300 میلیارد تومان است که از این میزان بیش از 600 میلیارد آن صرف راه دسترسی خواهد شد که استان آن را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: 130 میلیارد تومان هزینه ایجاد پس کرانه است که بخش خصوصی آن را ایجاد می‌کند و همچنین هزینه‌های آب، برق، اسکله و هر هزینه دیگری را استان تقبل خواهد کرد و حتی بخش خصوصی آمادگی ایجاد اسکله را نیز دارد.

تلاش برای لغو قرارداد 50 ساله

عضو مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: واگذاری بندر به صورت 50 ساله توجیه ندارد و با پیگیری‌های زیادی که داشتیم بناست تا این قرارداد لغو و این اراضی به شورا و شهرداری بندرگز واگذار شود.

وی تصریح کرد: با اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داد معتقد هستیم سازمان همیاری‌ها اهلیت نگهداری بندر را ندارد و منافع مردم هم در خطر است، در حالیکه می‌شد در یک سرمایه‌گذاری مناسب این بندر و اقتصاد مردم شهر ساحلی بندرگز را متحول کرد.

عبدالجلال ایری عنوان کرد: تصور اغلب افراد و حتی برخی کارشناسان این است که بنادر ترکمن و گز کارایی خود را از دست داده‌اند و علت آن را هم حجم بالای رسوب‌ گذاری در این منطقه از ساحل خزر می‌دانند؛ اول اینکه این تصور اشتباه است و دوم اینکه وضعیت در سواحل دیگر از جمله بندر امیرآباد به‌مراتب بدتر از سواحل گلستان است.

وی ادامه داد: تفاوت این است که در سایر بنادر در استان‌های همجوار یک دستگاه لایروب به ‌صورت شبانه ‌روزی در حال کار است اما بنادر استان گلستان سه دهه است که لایروبی نشده‌اند.

اگر دولت نمی‌تواند مشکل مردم را حل کند سعه صدر خود را افزایش دهد/ ساختار  اقتصادی عامل نارضایتی عمومی شده است

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی افزود: بی‌توجهی به این ظرفیت و عدم لایروبی سواحل و کانال‌هایی مانند آشوراده سبب بروز مشکلات زیست‌محیطی و خشکی خلیج گرگان شده است.

وی گفت: با لایروبی این کانال‌ها بخشی از مشکلات سواحل استان و البته خلیج گرگان برطرف و این منطقه احیا می‌شود.

ایری با اشاره به موضوعاتی که درباره ساخت بندر جدید در سواحل استان مطرح شده است، اظهار داشت: ما هم از هر اقدامی که منجر به توسعه استان شود حمایت می‌کنیم. بندری که گفته می‌شود قرار است در گمیشان ساخته شود برای واردات چوب در نظر گرفته شده است و در برآورد اولیه نیاز به یک‌هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بندر ترکمن برای پهلوگیری کشتی‌های 5هزارتنی احداث شده است و با انجام لایروبی این امکان فراهم خواهد شد و می‌توانیم تجارت دریایی را رونق دهیم.

وی گفت: علاوه بر این با لایروبی بنادر استان امکان استفاده از کشتی‌های تفریحی و توسعه گردشگری هم فراهم خواهد شد.

ایری خاطرنشان کرد: ثروت عظیمی در استان زیر گل‌ ولای مدفون شده است در حالی که بهترین ظرفیت را برای توسعه اقتصادی داریم اما از آن بهره‌برداری نمی‌کنیم.

احیای خلیج گرگان نیازمند تخصیص اعتبارات ملی

اسعدی با اشاره به اینکه طرح توسعه بندر تجاری خواجه نفس واقع در ضلع شرقی بندر ترکمن در سال ۸۵ از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی مطرح شد، بیان کرد: با آنکه پسروی آب در این بندر شدید بود اما مانع توقف این پروژه نشد لذا می‌توان علت اصلی توقف این پروژه را کناره‌گیری و عدم حضور سرمایه گذاربخش خصوصی در این پروژه دانست.

وی با تأکید بر اینکه سال ۹۰ سرمایه‌گذار این پروژه تغییر کرد که هم این سرمایه‌گذار در حال طی کردن مراحل تمدید مجوز برای ساخت بندر تجاری خواجه نفس است، افزود: با توجه به پسروی آب خلیج گرگان، طرح قدیمی ساخت بندر خواجه نفس که در سال ۸۵ تهیه‌شده بود نیز باید مطابق با شرایط جدید و در مکان دیگری تغییر کند.

مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان بابیان اینکه برخی تجهیزات اولیه شامل شمع کوبی و احداث موج‌شکن در مکان ساخت بندر تجاری خواجه نفس درگذشته ایجادشده است، اظهار داشت: اعتبارات لازم جهت ساخت این بندر تجاری توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی تأمین خواهد شد.

اسعدی ابراز کرد: لازم است در راستای احیای خلیج گرگان اقدامات ملی با تخصیص اعتبارات کلان و با سرعت بیشتری صورت گیرد.

سواحل گلستان فراموش شده اند

متاسفانه استفاده از ظرفیت های طبیعی استان گلستان مغفول مانده و تدبیری در دولت تدبیر و امید برای گلستان در این خصوص نشد.

قراردادهای بلند مدت بر روی کاغذ و دخالت های نابجا دستگاه های دولتی یکی از مواردی است که با غفلت دستگاه های متولی رخ داده است و جا دارد به سرعت برای احیای اقتصاد محروم گلستان فکری شود تا حال و روز درآمد استان بهتر شود.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.